Corona protocol (voor leden)

 
 

CORONA PROTOCOL MUZEMIX

Voor Muzemix leden / versie 12/12/2021

1     INLEIDING

Dit basisprotocol biedt een overzicht van interne richtlijnen met als doel om:
- de mentale en fysieke veiligheid van leden en vrijwilligers te kunnen garanderen.
- vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid ons steentje bij te dragen aan de bestrijding van deze pandemie en daardoor tevens mee te helpen de druk op de zorgsector te verlagen.

 We baseren we ons op de 10 geboden voor het organiseren van activiteiten en de 6 gouden regels (zie verder onder ‘algemene regels’) van de overheid.

Tien geboden:

1.   Respecteer de geldende wetgeving
2.   Duid een COVID-coördinator aan
3.   Communiceer, informeer, motiveer
4.   Social Distancing
5.   Hygiëne
6.   Reiniging en ontsmetting
7.   Verluchting
8.   Persoonlijke bescherming
9.   Beheer besmette personen
10. Compliance (in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving) en handhaving

Dit protocol bevat een overzicht van algemeen geldende richtlijnen aangevuld met specifieke richtlijnen per activiteitensoort. In principe volgen we de richtlijnen binnen het bevoegdheidsdomein cultuur en – indien relevant – extra maatregelen die Koor & Stem (voor wat betreft de koren) en de extra maatregelen die de Ambrassade (voor wat betreft onze theater- en circuskampen) adviseren. Meer informatie over de meest recent geldende maatregelen: www.info-coronavirus.be.

Indien gewenst, kan het bestuur extra maatregelen treffen in het belang van de mentale en fysieke veiligheid van dirigente, vrijwilligers en leden. Hierbij schenken we zeker ook aandacht aan risicopersonen.

Om snel te kunnen schakelen bij verandering van corona-parameters en geldende maatregelen, delen we onze aanpak op in 5 scenario’s (zie meer onder punt 3).

Dit protocol is uitsluitend van toepassing tijdens de bestrijding van corona.


1     ALGEMENE AANPAK

·       Aanspreekpunt en covid-coördinator van de vzw:

o   Gil Geron, gil@muzemix.be, 0477 940 680

o   Taken:

§  Communicatie met externen (o.a. SHD, sciensano, …)

§  Algemene briefingen

§  Contact-tracing

    (zie https://www.info-coronavirus.be/nl/contactopvolging/)

§  Schakeling naar andere scenario’s

·       Covid-opvolging bij ledenwerking:

o   Emma Snijders en Maarten Hamal voor koorrepetities

o   Renate Coolen voor theater- en circuskampen

o   Taken:

§  Informatiedoorstroming

§  Signaleringen in het M-huis

§  Controleren van maatregelen

§  Rapportering aan Covid-coördinator

§  Aanwezigheidslijsten opvolgen

§  Wekelijkse hygiëne maatregelen garanderen

·       Communicatie:

§  Hygiene-sensibilisering: zichtbaar op de deuren

§  Algemene aanpak + relevant scenario: leden worden via mail geïnformeerd

§  Bij schakeling naar een ander scenario of eender welke wijzing: leden en vrijwilligers worden geïnformeerd via mail

 

·       Algemene regels:

o   We volgen de zes gouden regels (https://11miljoenredenen.be/nl) van de overheid:

§  Respecteer de hygiëneregels

§  Doe je activiteiten liefst buiten

§  Denk aan kwetsbare mensen

§  Hou afstand (1,5m)

§  Beperk je nauwe contacten

§  Volg de regels over bijeenkomsten

o   Leden en vrijwilligers zijn zelf mede verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid én vermijden dat ze de veiligheid van andere leden en vrijwilligers in het gedrang brengen.

o   We maken geen leeftijdsonderscheid bij NooTuitgang (vb. mondmaskerplicht).

o   Muzemix zorgt voor goede informatiedoorstroming (zorgen dat iedereen op de hoogte gebracht wordt).

·       Hygiëne maatregelen door Muzemix:

o   Wekelijkse opvolging:

§  Materiaal (deurklinken, stoelen, toiletten, …) worden ontsmet na repetities.

§  Op toilet worden papieren (i.p.v. stoffen) doekjes voorzien.

§  We zorgen voor goede luchtkwaliteit d.m.v. voldoende ventilatie en volgen dit op met een CO2-meter.

o   Opvolging van het M-huis

§  Handgels en wegwerphandschoenen worden ter beschikking gesteld door Muzemix.

§  Er worden reserve mondmaskers ter beschikking gesteld in geval van nood.

·       Wat bij symptomen en diagnose:

o   We adviseren leden en vrijwilligers met covid-symptomen om een zelfevaluatietest (https://sat.info-coronavirus.be/nl/formulier/sat) te doen. Bij twijfel en/of in afwachting van een testresultaat, verwachten we dat je niet fysiek deelneemt aan repetities.

o   Op https://www.info-coronavirus.be/nl/testen/ vind je de testprocedures. Indien je positief getest wordt, zet je de nodige stappen zoals omschreven in deze procedure.

o   Breng de Muzemix-COVID-coördinator op de hoogte indien je de afgelopen week op een fysieke Muzemix-activiteit aanwezig was. Uiteraard is anonimiteit verzekerd.

o   Vanaf het moment dat er 1 positief geteste persoon volgens de officiële diensten mogelijk andere leden kan besmet hebben,   schakelen we over naar een hoger scenario. Meer hierover zie punt 3.

2     MUZEMIX-CORONA-SCENARIO’S

·       Dit zijn Muzemix-eigen scenario’s

·       Zodra er nieuwe maatregelen extern opgelegd worden en/of meerdere leden/vrijwilligers zich niet meer veilig voelen, toetsen we af in welk scenario we ons dienen te bevinden.

·       Bij elke verandering worden de leden verwittigd via mail.

SCENARIO 1: EXTRA HYGIENE

·       Gebruik van handgel bij binnenkomen van het M-huis

·       Handen wassen met zeep en/of gebruik van handgel voor en na toiletbezoek

·       Gebruik van handgel bij het delen van voorwerpen

·       Elk lid brengt zelf een eigen potlood, etc mee zodat er zo weinig mogelijk dingen doorgegeven moeten worden

·       Er zijn wegwerphandschoenen ter beschikking (o.a. voor E.H.B.O.) 

SCENARIO 2: EXTRA HYGIENE EN MONDMASKER

·       Regels van scenario 1

·       Dragen van mondmasker bij binnenactiviteiten

·       Online volgen (geen volwaardige deelname) aan repetities is mogelijk indien leden zich onveilig voelen bij fysieke repetities en/of symptomen vertonen

SCENARIO 3: EXTRA HYGIENE, MONDMASKER én AFSTAND

·       Regels van scenario 1 en 2

·       Afstand 1,5m tussen personen

·       Maximaal aantal aanwezige personen in het M-huis, berekend op minstens 4 m2 per persoon, is beperkt tot 18 koorleden + dirigente. Daarom gaan in dit scenario de repetities door in de polyvalente ruimte van de Stedelijke Humaniora Dilsen

·       We beperken ons tot zingen en zo weinig mogelijk verplaatsingen

·       Eten kan alleen indien dit buiten gebeurt

·       Koorleden gaan na de repetities meteen naar huis

SCENARIO 4: BUITEN, EXTRA HYGIENE én AFSTAND

§  Regels van scenario 1 en 2

§  Repetitie gaat buiten door

§  Afstand 1,5m tussen personen ook buiten nodig

SCENARIO 5: UITSLUITEND ONLINE SAMENKOMSTEN

§  NooTuitgang: synchroon zingen oftewel Digital Stage (met audiosets) is beperkt tot 18 leden (+ Sofie). We geven voorrang aan NooTuitgang omdat dit koor het meeste nood heeft aan oefenen in meerstemmig zingen én we van dat koor ook de meeste positieve reacties ontvingen bij vorige Digital Stage ervaringen. Bovendien geven we daardoor de meest optimale online kansen aan jongeren.

§  Famuuz en Sugar&Spice repeteren via zoom in breakout rooms:

·       Breakout room 1 (concertzaal): Maarten of Emma sharen video’s van eigen koren of externe koren.

·       Breakout room 2 (café): kans om bij te kletsen (compensatie in tijden van isolatie)

·       Breakout room 3 & 4: repeteren per stem (sopraan, alt, tenor en bas) met behulp van liedjes op de drive (opnames van vorig jaar, opnames van live repetities en recorded zoom repetities), in volgende tijdsindeling:

o   Famuuz: 30 minuten per stem (totaal: 3 stemmen)

o   Sugar&Spice: 20 minuten per stem (totaal: 4 stemmen)

§  Online workshops (verbreding/vernieuwing)

·       Mogelijk aanbod:

o   Samen kijken naar workshops via youtube-filmpjes

o   Inschakeling van externe docenten

Tine van Muzemix